Tillbaka till paradiset

Tidigt på lördag morgon den 20 februari checkade vi in drygt 120 kg bagage och satte oss på Air France flight till Paris. På grund av att Franska Polynesien någon vecka innan hade ändrat reglerna för att resa in i landet visste vi inte om vi skulle få komma in i Franska Polynesien. Vi visste inte ens om vi skulle få gå ombord på planet från Paris till Papeete.

När reglerna ändrades i början på februari försökte vi att få reda på vad som gällde. Informationen skiljde sig mellan de olika hemsidorna och Air France kunde inte heller svara på våra frågor. Det vi kunde läsa var att endast de med tvingande skäl blev insläppta. Vi kunde också läsa att ett flertal hade fått nej vid tullen och fick flyga tillbaka med planet hem igen. Kanske inte jättekul när man redan har rest i 30 timmar. Vårt tvingande skäl var att vi skulle resa ”hem” till vår båt men skulle det räcka som skäl? Ingen kunde svara på det. Man hade även precis infört nya regler med 14 dagars  karantän vid framkomsten. Vi fick tag på en emailadress dit man kunde skicka in en ansökan för att få ha sin karantän i hemmet men fick aldrig något svar innan vår avresa. Med vårt negativa covidtest och diverse andra nödvändiga dokument i handen stod vi vid incheckningsdisken på Arlanda. Killen på andra sidan disken såg konfunderad ut när han såg på vår bokning till Papeete. Han kollade en stund i sin dator och sa att vi tydligen behövde registrera oss på en hemsida. Det hade vi såklart gjort och kunde visa kvittot för det. Sedan var det intyg på ett negativt covidtest vilket vi också hade. Han var sedan nöjd och checkade in alla våra väskor ända till Papeete och därmed var första men kanske det enklaste hindret avklarat. I Paris hade vi bara en timme på oss till nästa avgång så vi rusade fram igenom terminalerna och kom fram till nästa gate väl i tid för boarding. Inte heller här var det några problem utan vi fick gå ombord utan några frågor.

Efter en mellanlandning i Vancouver landade vi 22 timmar senare i Papeete och kunde kliva ut i värmen på flygplatsplattan. Vi promenerade in i terminalen och här var det däremot fullt med myndighetspersoner vid olika stationer. Vid den första stationen fick vi reda på att vi skulle vara i karantän på Hotell Intercontinental, vid den andra ville de se vårt covidtest. Sedan var det dags för den tredje stationen där de skulle avgöra om vi fick komma in i landet eller inte. Vi hade skrivit ett tårdrypande dokument som vi hade översatt till franska på Google Translate. Vi hade fått ett intyg från varvet att båten var där och väntade på oss och sedan hade vi vårt papper från inklareringen som bevis på att vi varit i landet sedan ett år tillbaka. Officeren läste igenom vårt motiv, kollade på intygen och sedan sa han att vi var välkomna tillbaka till Franska Polynesien. Vid station fyra fick vi varsitt självtest att utföra dag nr fyra.

När vi kom ut igenom passkontrollen var våra väskor redan på bandet. Efter en timmes väntan som vi utnyttjade till att köpa några flaskor på taxfreebutiken så blev vi och ett tiotal personer till bussade till hotellet. Vi fick ett stort fint rum som till och med hade bubbelbadkar. Vårt rum var på nedre våningen vilket var perfekt för vi kunde gå ut på gräsmattan och promenera om vi ville. Från vår altan hade vi fin utsikt ut över vattnet mot grannön Moorea. Vi fick frukost, lunch och middag till rummet varje dag. Varje lunch och middag bestod av tre rätter så det gick verkligen ingen nöd på oss. Tvärtom så gick vi nog upp några kilo under dessa dagar. Vi vet inte om vi kommer att få någon räkning för denna hotellvistelse men troligen inte.

Under tiden på hotellet lyckades vi få tillstånd att tillbringa den sista tiden ombord på båten. Så efter tio dagar på hotellet transporterades vi till varvet och klättrade upp på båten. Sedan sjösattes båten med oss ombord, allt för att det skulle vara covidsäkert. Motorn startade fint och vi kunde gå ner och ankra i princip utanför hotellet.

Efter ett par dagar var det dags att göra ett nytt covidtest igen. Testet gjordes inne i Papeete så vi tog jollen och åkte dit. En dag senare fick vi svar att även detta test var negativt och vi var därmed fria ifrån karantänen. Vi hade haft kontakt med kompisar som låg i Marina de Papeete och visste att det fanns en plats ledig där så när vi fick beskedet på mail tog vi direkt upp ankaret och satte fart mot marinan. Det var härligt att kunna promenera runt i staden igen och att gå till affären för att handla mat. På kvällen firade vi vår frigivning med några drinkar hos Kris och David ombord på Taipan.

Vi har nu varit i marinan i en vecka och hunnit med både att gå till olika butiker för att köpa delar, gas mm till båten samt att vi har njutit av att träffa folk igen. Bland annat har Hakuna Matata kommit in i marinan och tillsammans med dem var vi på Restaurangen 3B där de brygger god öl. Adde och Cecilia har inte varit i en marina på ett år och knappt heller på en restaurang så det var verkligen sugna på att bli serverade god mat. Vi trivs bra här i marinan och varje kväll simmar en liten manta fram och tillbaka bakom båten. Ännu har vi inte riktigt vant oss vid värmen, det är drygt trettio grader varmt på dagarna.

En dag blev vi informerade om att myndigheterna här öppnade upp för att vaccinera alla över 18 år mot Covid-19 och att detta gällde även oss utlänningar. Tillsammans med Kris och David samt Dan och Marlene från den amerikanska båten Trance ställde vi oss i kö vid vaccinationscentret och ett par timmar senare var vi vaccinerade med Pfizers vaccin. Vi fick även en tid för att ta nästa spruta. Både presidenten och den högste kommissionären kom förbi och hälsade oss välkomna. Jocke fick till och med en klapp på axeln av presidenten.

Vi är verkligen tacksamma till myndigheterna som låter oss bli vaccinerade här. Vi behöver inte ens betala. Vad vi har hört hemifrån så är långt ifrån alla över 80 år vaccinerade och att vaccinet nu är försenat. Kanske kan det till och med bli så att vi på grund av vaccinationen lättare får tillstånd att komma till de nu stängda länderna västerut men det återstår att se. Till dess njuter vi av livet och att vi får segla omkring här bland de finaste ställena i världen.

I skrivande stund kom även Martin och AK in i marinan med sin Casablanca och det ska verkligen bli kul att träffa dem igen. Troligtvis blir det en pizza och ölkväll på 3B igen med hela gänget för det är ju Black Monday idag.

Pizzatajm

8 reaktioner till “Tillbaka till paradiset

1. UNDERBART👍😊

Gillad av 2 personer

2. Kul att läsa att allt gått bra, häftigt att vaccineringen kan ske så snabbt i ett paradisland medan vi européer får vänta till hösten som det nu ser ut. Man ska inte tro att allt är så välordnat uppe Norden som många inskränkta svenskar tror.

Njut av värmen och lycka till på resorna

3. arne hallberg 17 mars, 2021 — 10:25

Välkomna till Papeete hälsar i o arne men vad ni äter gott, Hälsa presidenten att vi har fått vå första spruta.

4. Micke Söderlind 17 mars, 2021 — 10:28

Häftigt att läsa blir så avundsjuk…

5. Lena Öhrqvist 17 mars, 2021 — 10:48

Så härligt att ni äntligen är på G igen. Alltid lika kul att läsa om bravaderna. Bara njut 🤗🤗

Gillad av 2 personer

6. Det är verkligen så himla roligt att följa er på er resa! Fantastiskt fina bilder och välskriven text gör att man längtar efter nästa uppdatering!

7. Ha det så bra och vi hoppas vi får hälsa på längre fram!

Gillad av 1 person

8. Gustaf Ericsson 30 mars, 2021 — 22:56

Verkligen roligt att läsa att det gick bra att komma tillbaka till båten.

Vad gäller vaccineringen verkar det lossna i Stockholm och under helgen öppnades flera vaccinationscentraler och med hjälp av en liten app kan man boka tid (men åtkomst och tid styrs av var man ligger i prioriteringsordningen)

Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close