Nya Kaledonien

Säsongen för att segla i Vanuatu började att ta slut och cyklonsäsongen närmade sig så det var dags att börja segla vidare. Vi steg upp före soluppgången för vi ville hinna segla de 85 sjömilen från Maskelyne Island till huvudstaden Port Vila medan det var ljust. Förutom i början och slutet av färden hade vi fin vind så efter 11,5 timmar ankrade vi inne i staden, en stund innan det blev mörkt. Här låg Wapiti men även den norska båten 2K. Det var kul att träffa Kjell igen och att han är tillbaka och seglar efter en tid hemma i Norge. På morgonen efter kom Barry ”the old seadog” inseglande och ankrade. Barry är en youtuber och hans filmer ses av upp emot hundratusen personer. Han var en av våra inspiratörer och vi tittade ofta på hans filmer innan vi själva seglade i väg 2018. Att vi skulle komma ifatt honom trodde vi inte då men när covid slog till fastnade han i Nya Zeeland och låg i samma marina som vi senare kom till.

Port Vila har ungefär lika många invånare som Enköping men på en höjd i stadens utkant ligger ett jättestort konferenscenter innehållande bland annat en sal för 1 000 åhörare och en bankettsal med plats för 600 personer. Denna anläggning står för det mesta oanvänd. Hela bygget bekostades av Kina och stod klart 2016. Problemet för Vanuatu är nu att man inte har råd att underhålla byggnaden. Landet som är ett av världens minst utvecklade länder har ingen möjlighet att avsätta pengar till underhåll. Man undrar om inte pengarna från Kina hade kunnat användas på ett bättre sätt.

På toppen ligger Vanuatu convention centre

Vi blev inte långvariga i Port Vila för prognosen såg bra ut att segla söderut till Nya Kaledonien. Vi hade tänkt att mellanlanda i några veckor där innan vi fortsatte mot Australien. Utklareringen hos tullen kan man skriva ett eget kapitel om för det tog oss två besök, fyra timmar och mycket tålamod innan allt var klart. När man klarerat ut har man 24 timmar på sig att lämna landet så vi tog en tur in till affären för att göra av med de sista kontanterna. Det blev en machete och två påsar Bongo som är ett av våra favoritsnacks. På kvällen samlades det skandinaviska gänget på en bar iland för en sundowner. Vi och Wapiti skulle segla till Nya Kaledonien dagen efter och 2K väntade på rätt vind för att segla till Tanna för att se på vulkanen.

Vi seglade iväg efter frukost. Vindarna var relativt svaga men vi hade ingen brådska. Seglingen till Nya Kaledoniens huvudstad, Noumea, skulle ta drygt två dygn och vi ville inte komma fram på natten. Hela sträckan seglade vi inom synhåll med Wapiti. När vinden ökade i styrka seglade vi ifrån lite och när den minskade kom de i kapp igen. De sista timmarna var det vindstilla och vi fick gå för motor. Under seglingen söderut märkte vi att vattentemperaturen sjönk. Från sköna 29° till 25° och vi undrade hur det skulle gå att bada i det kalla vattnet. Vi fick en plats i marinan som även skötte kontakten med tullen så en liten stund senare fick vi besök av en kille från avdelningen för biosecurity. Han tittade igenom våra matförråd och vi blev av med några av de frukter och grönsaker som var kvar. Vi visste ju om reglerna och hade inte köpt på oss för mycket produkter av fel sort. Marinan sa att om tullen inte kommer inom två timmar så var vi inklarerade och kunde röra oss fritt. Ingen från tullen kom så vi gick en tur på stan för att handla mat och fylla på förråden igen men bara i lagom mängd för när vi kommer till Australien är det dags för en ny inspektion och där ska dom vara hårdare sägs det.

Nya Kaledonien är ett av Frankrikes utomeuropeiska territorium och styrs till en del ifrån Frankrike så när inklareringen var klar fick vi leta fram och hissa den franska flaggan under spridaren. Ögruppen har ungefär 30% av världens tillgångar på nickel vilket är landets främsta inkomstkälla. Därutöver kommer cirka 25% av landets intäkter från den franska staten. Vi promenerade runt i Noumea som vi först tyckte var en grå och sliten stad lite lik Pointe-à-Pitre på Guadeloupe men efter ett tag tyckte vi att det nog ändå fanns lite mer charm här. Efter att vi har varit i engelskspråkiga länder under ett års tid fick vi nu ta fram skolfranskan för att göra oss förstådda. Fördelen med de franska öarna är att utbudet i affärerna är bättre. Här finns färska baguetter, mängder med olika franska ostar och ett bättre utbud av charkuterivaror. Jocke var lycklig och plockade snabbt ner både saint agur och tryffelbrie i korgen något som Cecilia inte upptäckte förrän i kassan och då var det försent.

Vi stannade några dagar i Noumea som vi började att tycka mer och mer om. Vi tog cyklarna till en utsiktsplats söder om stan. Härifrån hade man milsvid utsikt över staden och havet. På hemvägen stannade vi vid stranden där hundratals vindsurfare seglade i den friska vinden. En del är otroligt duktiga och gör olika hopp och trick. Vid en annan strand hittade vi en favorit. Restaurangen Les 3 Brasseurs som även fanns på Tahiti så naturligtvis stannade vi och svalkade oss med varsitt glas av deras goda öl.

Ett par dagar senare seglade vi ut till en ö utanför staden. Här var vattnet turkost och klart och på vindsidan av ön var det ett mecka för kitesurfare. Här seglade bland många andra våra norska vänner Helene och Andreas på Wapiti varje dag. Vi stod och beundrade dem från stranden. Det var lite svårt att hitta dem i den stora mängden surfare men efter ett tag hittade vi dem och fotograferade många bilder på Helene innan vi upptäckte att det inte var hon. Den franska tjejen undrade säkert vad vi höll på med och varför vi fotograferade henne och till slut började hon vinka. Men när vi insett misstaget pratade vi med henne och fick hennes emailadress så att vi kunde skicka henne bilderna. Att surfa med kite är säkert svårare än det ser ut men det verkar kul så vi får väl se om man provar på någon gång. I dagsläget nöjer vi oss med att titta men vi har en inbjudan att få prova på när vi kommer till Brasilien.

Vädret blev lite sämre under några dagar så Jockes tankar om att dyka på utsidan av revet blev inte av. Vi började istället att titta efter ett lämpligt väderfönster för att segla vidare mot Australien. Tyvärr så hade området med oberäkneligt väder som alltid finns i västra Stilla Havet, SPCZ (south pacific convergence zone), rört sig söder ut och låg nu strax norr om Nya Kaledonien. Det blockerade passadvindarna så att det var stiltje på havet och stundtals till och med västliga vindar under en period. Prognosen såg bättre ut någon vecka senare så det var bara att vänta. Till Bundaberg, som var vårt mål i Australien, är det cirka 800 distansminuter och vi beräknade att det skulle ta oss fyra till fem dagar att segla om vindarna är ”normala”. Vi hade ju ingen brådska utan ville hellre ha en skön översegling med bra vindar än att få motvind eller ingen vind alls. Under tiden passade vi på att njuta av vädret som blivit bättre och passade på att snorkla i det fina vattnet.

Vi tittade på prognoserna varje dag och de ändrades hela tiden på grund av det ostadiga läget men till slut verkade det som om det skulle kunna bli bra att segla iväg den kommande måndagen. Vi seglade tillbaka till marinan i Noumea för att göra några fler utflykter och för att köpa frukt och mat inför vår segling. Bland annat gjorde vi en cykelutflykt som vi länge kommer att minnas för att när vi var allra längst bort började det att åska och regna. Efter ett par timmar i skydd under ett tak lättade regnet och vi cyklade iväg. Fem minuter senare spöregnade det igen och resten av den utflykten var vi helt genomblöta. Men det hindrade inte oss från att se det som vi hade planerat.

Det visade sig att tullen skulle hålla stängt i början på veckan på grund av att det var helgdagar. Så om vi ville segla iväg på måndagen var vi tvungna att klarera ut redan på fredagen annars skulle vi behöva vänta till onsdagen. Risken var att prognosen ändrades och inte blev så fördelaktig och att vi därför ville stanna. Vi beslöt att chansa. Utklareringen gick väldigt smidigt fast vi behövde besöka tre olika myndigheter. På söndagen gick vi ut till en fin ankring strax innanför det stora korallrevet som nästan omringar Nya Kaledonien. Det är världens näst största barriärrev efter det stora barriärrevet utanför Australien. När vi vaknade dagen efter var det helt vindstilla och havet var som en spegel. Vi såg tydligt ankaret som låg på fem meters djup när vi tog upp det. Här och där låg stora stingrockor och vilade på botten. Vi gick för motor ut igenom passagen i revet och efter en timmes motorgång började det att blåsa tillräckligt mycket så att vi kunde rulla ut våra segel.

Vi var på väg mot Australien.

5 reaktioner till “Nya Kaledonien

1. Härliga snorkelvatten, nyss hemkommen från Koster o hummerfiske, härligt klart vatten där med, men temperaturen är en helt annan 🙂 ser fram emot bilder från stora barriärrevet, må så gott// Stora 1a adventskramar från Väddötomtarna

Gillad av 1 person

2. Tack för ännnu en fängslande skildring av ert fantastisk liv där på andra sidan. Allt verkar gå enligt plan. Och en öl verkar finnas väntande var ni än ankrar. Men när jag kollar bilder på er lite mer blir jag dock lite orolig. Ni verkar har gått ner i vikt båda. Så jag måste fråga= äter ni ordentligt? Har ni falukorv, ost å sill, å sånt som vi vikingaättlingar faktiskt behöver? GOOD JUUL!

1. Ja, vi har det bra och kan inte klaga. Vi äter bra mat men saknar set du skriver om. Särskilt matjessillen verkar var jättesvår att fånga här i Stilla Havet. Men vi tror att vi ska kunna äta upp oss när vi kommer hem till jul 😀

Gilla

3. Grymt härligt och skönt att få se lite sol – även om det bara är på bildskärmen… 🙂

Kämpa på därute !!

4. Anders Carlsson 29 november, 2022 — 11:11

Underbara berättelser!
    Gläder mig åt att Fransoserna håller stilen med baguetter och stort ostsortiment!
    Fantastiskt klart vatten!
    God Jul hälsar vi från Los Cristianos!
    Anders ❤️ Ulla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close